آموزش کسب و کار برای موفقیت بیزینس
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

آموزش کسب و کار دستورالعملی برای موفقیت پیوسته بیزینس شما

آیا شما هم دوست دارید کسب و کار خود را شروع کنید؟ قبل از هر اقدامی باید بدانید که شروع کسب و کار نیز مانند هر فعالیت دیگری نیازمند آموزش می‌باشد. در هنگام گذراندن آموزش کسب و کار باید بدانید بهترین زمان برای آغاز کسب و کار شما چه زمانی می‌باشد؟ باید بیاموزید که در صورت شکست در هرجای مسیر چه واکنشی باید نشان دهید. علاوه بر این موارد لازم است آگاه باشید با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و منابعی که در اختیار دارید بهترین کسب و کار مناسب شما چیست و چگونه می‌توانید پرسودترین کسب و کار ممکن را آغاز کنید؟

تمام این سؤالات گوشه‌ای از تمام نگرانی‌هایی است که همه افراد هنگام آغاز کسب و کار خود دارند. اگر بدون آموزش کسب و کار و پاسخ دقیق به این سؤالات شروع کنید، احتمال شکست شما در این راه بسیار است. اگر اولین بار است که می‌خواهید کسب و کار مخصوص خود را آغاز کنید باید بگویم ترس و دلهره شما کاملاً عادی می‌باشد.

مسیری که پیش روی شماست، مسیر تاریکی است که احساس می‌کنید نمی‌توانید بر آن تسلط بیابید و یا حرکات خود را در تاریکی کنترل کنید. شما می‌توانید با آموزش قبل از هر اقدامی ترس و دلهره خود را کاهش دهید و با پاسخ دقیق به سؤالات پیش از اقدام، بر تسلط خود بر مسیر بیفزایید. در این مقاله می‌خواهیم به موضوع آموزش کسب و کار بپردازیم و به برخی سؤالات شما در این باره پاسخ دهیم. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

تجربه؛ فانوسی در مسیر کسب و کار

همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، اگر برای نخستین بار می‌خواهید کسب و کار خود را آغاز کنید، احساس ترس و نگرانی موضوعی کاملاً عادی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از آغاز هر اقدامی انجام دهید این است که با افراد با تجربه در آن مسیر هم‌کلام شوید و از تجربیات آن‌ها بهره ببرید. تجربه در مسیر تاریکی که هیچ شناختی از آن دارید همچون فانوس برای شما عمل می‌کند و راه را برای شما روشن خواهد کرد.

آموزش کسب و کار هنگامی که توسط افراد با تجربه در این مسیر انجام شود همانند این است که این فانوس را به دست شما می‌دهد. در ادامه قرار است مرحله به مرحله در کنار هم قدم‌هایی را که باید برای راه اندازی کسب و کار خود بردارید مرور کنیم. این مقاله آموزش کامل کسب و کار نیست؛ اما می‌تواند راه را برای شما روشن کند و از ترس و دلهره شما بکاهد.

مروری بر مراحل آموزش کسب و کار

این که می‌خواهید کسب و کار اول خود را از ابتدا شروع کنید و یا این که این دهمین کسب و کاری است که آغاز کرده‌اید تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در هر دو صورت لازم است در آغاز ایده یابی انجام دهید. از طریق آموزش کسب و کار بتوانید برنامه‌ای جامع و کامل برای کسب و کار خود بچینید و بیزینسی را که آغاز کرده‌اید به صورت دقیق اعتبارسنجی کنید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنم مطالب این مقاله را با دقت بخوانید و راه را برای خود روشن‌تر کنید.

۱. یافتن ایده اولین مرحله از آموزش کسب و کار

هر دوره‌ای آموزش کسب و کار را خریداری کنید، بدون شک در اولین مرحله به شما آموزش می‌دهند که چگونه ایده‌ای مناسب برای آغاز کسب و کار خود پیدا کنید. ایده یابی را می‌توان پررنگ‌ترین، مهم‌ترین و همچنین اولین قدمی دانست که برای آغاز هر کسب و کاری باید برداشته شود. می‌توانید با هم‌کلام شدن با افراد باتجربه در حوزه کسب و کار ایده‌های بسیار خوبی را برای آغاز پیدا کنید. اما در این جا می‌خواهیم نکات بسیار مهمی را که هنگام ایده پردازی باید آن‌ها را در نظر بگیرید برای شما شرح دهیم. لازم به ذکر است که اگر از قبل ایده مشخصی برای آغاز کسب و کار خود پیدا کرده‌اید، نیاز نیست این مرحله را بخوانید و می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید.

این مقاله را هم بخوانید:  چگونه وام کسب و کار دریافت کنیم؟ [به‌روزرسانی ۱۴۰۲]

اگر می‌خواهید ایده‌ای پیدا کنید که کاملاً با شرایط شما تطبیق دارد و برای شما مناسب است، چند سؤال مهم و اساسی وجود دارد که قبل از هر قدمی ابتدا باید به آن‌ها پاسخ دهید. پاسخ دادن به این دسته سؤال‌ها شما را راهنمایی می‌کند که در قدم اول بتوانید ایده‌ای را پیدا و انتخاب کنید که درآمدزایی خوبی برای شما دارد و در قدم بعدی گوشه‌ای از مشکلات مردم را به صورت واقعی برطرف می‌کند.

سؤال‌هایی که برای ایده پردازی لازم است از خود بپرسید

در این قسمت سؤال‌هایی که لازم است درباره پاسخ آن‌ها در جهت ایده پردازی تفکر کنید را برایتان آورده‌ایم:

  • چه مسئله‌ای در زندگی وجود دارد که مردم و یا من را آزار می‌دهد؟ به‌عنوان‌مثال مسائلی مانند بالا بودن هزینه حمل و نقل و همچنین دسترسی سخت و اندک مردم به تاکسی‌ها باعث شد که ایده تاکسیرانی اینترنتی برای اولین بار شکل بگیرد.
  • چه موضوع و یا تکنولوژی جدیدی در راه است؟ به‌عنوان‌مثال می‌توان به VR و یا هوش مصنوعی اشاره کرد. از تکنولوژی‌هایی که قرار است به زودی همه گیر شوند، برای ایده پردازی و یا پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.
  • آیا موضوعی وجود دارد که شما بتوانید آن را بهبود ببخشید؟ به‌عنوان‌مثال فردی تصمیم گرفت که موتورسیکلت‌ها را بهبود ببخشد به همین خاطر ایده دوچرخه‌های برقی به ذهنش رسید.
  • تقاضای مردم بیشتر در چه زمینه‌ای است؟ اطرافیان شما به چه حوزه‌ای بیش از همه علاقه و توجه نشان می‌دهند؟ آیا احساس می‌کنید که می‌توانید تقاضا و نیاز آن‌ها را در این حوزه‌ها برطرف کنید؟
  • چه ایده‌هایی در کشورهای پیشرفته‌تر وجود دارد که هنوز در کشور ما اجرایی نشده است؟ این سؤال بسیار می‌تواند به ایده پردازی کمک کند. احتمالاً می‌دانید که اسنپ در کشور ما خود ایده‌ای است که از روی ایده خارجی در کشورهای پیشرفته به نام UBER کپی شده است.

با پاسخ دادن به همین چند سؤال ساده قول می‌دهم که می‌توانید به حداقل پنج ایده جذاب و عملی برای آغاز کسب و کار خود برسید. پس از این که لیستی از ایده‌های خود درست کردید حال می‌توانید با توجه به شرایط، منابع و علایق خود ایده‌ای که مناسب شماست را انتخاب کنید.

اعتبار سنجی ایده؛ قدمی مهم در آموزش کسب و کار

در این مرحله که اعتبارسنجی نام دارد، باید مشخص کنید که ایده انتخابی آیا واقعاً ایده‌ای مناسب است؟ می‌تواند برای شما درآمدزا باشد؟ آیا واقعاً قادر هست که مشکلات مردم را برطرف کند؟ در این مرحله از آموزش کسب و کار، ما سه قدم را طی می‌کنیم تا متوجه شویم ایده انتخابی ما مناسب است یا خیر! در ادامه سه سؤال را بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بمانید.

  • ایده‌ای که انتخاب کرده‌اید به چه اندازه‌ای می‌باشد؟

کسانی که تازه می‌خواهند کسب و کاری را آغاز کنند و تجربه زیادی در حوزه کسب و کار ندارند به طور معمول نسبت به بازارهای کوچک بی اهمیت می‌شوند. آن‌ها بر این باورند که بازارهای کوچک درآمدزایی مناسبی ندارند به همین دلیل به آن‌ها بی توجهی می‌کنند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هرچقدر بازار بزرگ‌تر باشد به این معنا نیست که برای شما مناسب‌تر است و یا درآمدزایی بهتری برای شما خواهد داشت. شما باید اندازه بازاری که انتخاب می‌کنید و فرصت‌هایی که در آن بازار وجود دارد را بررسی کنید و مطمئن شوید که با آن چه از کسب و کار خود می‌خواهید تطابق دارد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است شما ایده‌ای را در سر خود داشته باشید که در کشوری دیگر دارای بازار بسیار بزرگی می‌باشد؛ اما پس از این که بررسی‌های لازم را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که این ایده در منطقه شما تقاضای زیادی ندارد. علاوه بر این موضوع باید به حاشیه سود نیز توجه کنید ممکن است یک ایده با این که تقاضای زیادی برایش وجود نداشته باشد؛ اما حاشیه سود بالایی داشته باشد و همین موضوع باعث شود ایده بسیار درآمدزایی به حساب بیاید و یا برعکس این مثال! امکان این موضوع نیز وجود دارد که حاشیه سود ایده‌ای پایین باشد؛ اما چون متقاضی برای آن همیشه وجود دارد منجر به سوددهی بالایی برای شما گردد. به همین دلیل همه جوانب را باید در نظر بگیرید و فقط بر اساس یک فاکتور نتیجه گیری نکنید.

  • بازار انتخابی شما رو به نزول و یا روبه‌رشد است؟

در هر آموزش کسب و کار یاد می‌گیرید که برای اعتبار سنجی ایده خود باید بدانید بازاری که انتخاب کرده‌اید بازاری در حال رشد است و یا نه در سال‌های بعدی رو به نزول خواهد بود؟ در واقع این سؤال نشان می‌دهد که اگر بازار انتخابی شما در حال حاضر بازار بزرگی نیست در آینده می‌تواند رشد کند و بزرگ‌تر شود یا خیر! پاسخ این سؤال نشان دهنده راهی است که پیش روی شما قرار می‌گیرد. بگذارید برایتان مثالی بیاورم تا این موضوع را بهتر درک کنید.

این مقاله را هم بخوانید:  آشنایی با کسب و کار تولید زغال - تجارتی وسوسه انگیز اما پرچالش

فرض کنید به خاطر سرعت پایین اینترنت در یک شهرستان کوچک، مردم آن جا استقبال مناسبی از تاکسی‌های اینترنتی نداشتند. ممکن است این ایده به ذهن شما خطور کند که شاید شروع کسب و کار تاکسیرانی تلفنی در این شهرستان می‌تواند فکر مناسبی باشد و سوددهی بالایی نیز داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که این کسب و کار در دراز مدت دچار نزول می‌شود و نه رشد! به این علت که حتماً در آینده‌ای نزدیک سرعت اینترنت در آن شهرستان ارتقا پیدا می‌کند و مردم دیگر سمت تاکسیرانی تلفنی نمی‌روند. همین مثال ساده نشان می‌دهد که چگونه نزول بازار می‌تواند یک کسب و کار را به طور کلی از بین ببرد.

  • مزیت رقابتی شما نسبت به سایر کسب و کارها چیست؟

سؤال سومی که در آموزش کسب و کار درباره ایده از شما پرسیده می‌شود، این است که ایده‌ای که می‌خواهید آغاز کنید چه مزیت رقابتی نسبت به سایر کسب و کارها در همان حوزه دارد؟ اگر قرار است وارد بازار کار خاصی شوید و همانند سایر فعالان آن بازار به فعالیت بپردازید، قطعاً با پایان خوبی در کسب و کار خود مواجه نخواهید شد. به همین دلیل لازم است در همان ابتدای کار قبل از این که کسب و کار خود را آغاز کنید، مزیتی رقابتی برای خود تعیین کنید تا بتوانید به وسیله آن مزیت متقاضی‌ها را به سمت خود جذب کنید.

۲. انتخاب نام کسب و کار قدم دوم در آموزش کسب و کار

معمولاً کسانی که تصمیم می‌گیرند کسب و کار خود را آغاز کنند، زمان بسیار زیادی را صرف این می‌کنند که برای کسب و کار خود نامی دلخواه برگزینند. این صرف زمان طولانی اصلاً موضوع خوبی نیست. به همین دلیل دانشگاه کسب و کار به شما پیشنهاد می‌دهد که تنها دو روز را برای این که بتوانید نامی دلخواه انتخاب کنید کنار بگذارید. زیرا صرف زمان طولانی باعث می‌شود که زمان‌های طلایی خود را از دست بدهید و همچنین آغاز کسب و کار خود را دائم به عقب بیندازید. اما نکته‌هایی برای انتخاب نام مناسب وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

اول این که نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید حکم نماینده شما را در بازار دارد. هنگامی که تصمیم می‌گیرید کسب و کار خود را تبلیغ کنید این نام قرار است استفاده شود. زمانی که می‌خواهید بازاریابی کنید و مشتری جذب کنید نام کسب و کار شما اولین چیزی است که مخاطب شما می‌شنود. مخاطب با شنیدن نام کسب و کار شما، خدمات و یا محصولاتی را که ارائه می‌دهید در ذهنش تصور می‌کند. برای این که دقیق‌تر بتوانید نام کسب و کار خود را انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که نام انتخابی شما دارای ویژگی‌های مهم زیر باشد:

  • کوتاه باشد.
  • به سادگی بتوان آن را تلفظ کرد.
  • ساده باشد.
  • یکتا باشد تا کسب و کار شما با کسب و کار دیگری اشتباه گرفته نشود.
  • بتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود.
  • برای ایجاد سایت، دامنه آن در اینترنت موجود باشد.
این مقاله را هم بخوانید:  اطلاعات ضروری درباره کارآفرینی از صفر که باید بدانید!

۳. نوشتن برنامه؛ قدم سوم در آموزش کسب و کار

نکته جالبی که در اغلب کسب و کارهای شکست خورده به چشم می‌آید این موضوع است که هنگامی که از صاحبان این کسب و کارها درباره بیزینس پلن و یا همان برنامه کسب و کارشان سؤال می‌کنید، آن‌ها حتی نمی‌دانند برنامه کسب و کار چیست! به همین دلیل است که باید در آموزش کسب و کار به خوبی درباره بیزینس پلن مطالعه کنید و سعی کنید عضوی از گروه این افراد نباشید. برنامه کسب و کار خود را باید قبل از شروع کسب و کار بنویسید نه بعد از آن! پیشنهاد تیم دانشگاه کسب و کار این است که در ابتدا اندکی زمان بگذارید تا بیزینس پلنی کامل برای کسب و کار خود بنویسید.

این کار دو مزیت برای شما به همراه دارد. اول این که احتمال شکست کسب و کار شما را کاهش می‌دهد. دومین مزیت این که کمک می‌کند راهی که باید در ماجراجویی کسب و کار خود طی کنید را برای شما روشن‌تر می‌کند. برنامه‌ای که برای کسب و کار خود می‌نویسید نه باید خیلی طولانی باشد و نه خیلی کوتاه! چند صفحه برای نوشتن برنامه‌ای که برای کسب و کار خود دارید کافی می‌باشد. در قسمت زیر سؤال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم پاسخ آن‌ها را در برنامه کسب و کار خود بنویسید.

سؤال‌هایی که در قدم سوم باید پاسخ دهید

در ادامه سؤال‌هایی آمده است که لازم است در برنامه کسب و کار خود به آن‌ها پاسخ دهید:

  • بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ چه کسانی قرار است از محصول و یا خدمات شما استفاده کنند؟
  • پس از گذشت شش ماه از کسب و کار خود انتظار چه میزان پیشرفتی را دارید؟
  • اهداف شما برای یک سال آینده کسب و کارتان چیست؟
  • چگونه می‌توانید از نظرات مختلف مخاطبان محصول و یا خدمات خود بهره‌مند شوید؟
  • از چه راهی می‌خواهید درباره مشتریان و یا خدمات و محصولی که ارائه می‌دهید اطلاعات کسب کنید؟
  • نقاط قوت و یا ضعف رقیبان بازاری که در آن فعالیت می‌کنید را مشخص کنید.
  • شما چه مزیتی نسبت به رقبای خود دارید که منجر به جذب مشتری می‌گردد؟
  • نقاط ضعف خود را مشخص کنید.
  • سرمایه اولیه شما برای شروع کسب و کار چقدر است؟ چه مقدار سرمایه اولیه نیاز دارید؟

برای شروع کسب و کار خود همین که به این چند سؤال پاسخی دقیق و روشن بدهید کفایت می‌کند. اما پس از گذشت حدوداً یک ماه از آغاز کسب و کارتان لازم است بیزینس پلنی جامع و دقیق برای کسب و کار خود بنویسید. دوره‌های مختلفی برای آموزش کسب و کار چه به زبان فارسی و چه انگلیسی حتی به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد که می‌توانید بهره کافی را از آن‌ها ببرید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 13 دی 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست